سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
۰ نفر

در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بزرگ فرهنگ قرآنی «شمیم وحی» شهردار تهران برگزاری چنین برنامه‌هایی را در توسعه فرهنگ قرآنی در پایتخت مؤثر دانست و وجه تمایز شهر تهران با سایر شهرهای دنیا را عمل به رسالت مهم بندگی بهتر خدا اعلام کرد.

قالیباف

تأكيد محمدباقر قاليباف اين بود كه به هرحال بين شهر تهران با شهرهاي ديگر دنيا بايد فرقي وجود داشته باشد. وي گفت: مثلا درست است كه ما براي ساخت مترو، پل، فضاي سبز، حفظ محيط‌زيست و رفع آلودگي هوا و... گام‌هاي جدي و مهمي برداشتيم و از اين نظر تهران را قابل قياس با شهرهاي بزرگ دنيا كرديم اما به رسالت واقعي خود عمل نكرده‌ايم. قاليباف در توضيح اين رسالت مهم گفت: ما در شهر تهران هركاري كه انجام مي‌دهيم نهايتا خروجي‌اش بايد اين باشد كه مردم بتوانند بندگي خدا را بهتر انجام دهند. اگر به اين توفيق دست نيابيم هرگز در مسير فضاي زيست شهر، نماز و فرهنگ قرآني حركت نكرده‌ايم و هيچ فرقي با شهرهاي ديگر كه همه امكانات را براي شهروندانشان فراهم مي‌كنند اما در آن عبادت خدا نمي‌كنند، نداريم.

به گفته شهردار تهران، همه هدف ما در نظام اسلامي اين است كه بتوانيم عبادت خدا را بيشتر انجام دهيم. وي با اشاره به اينكه قرآن تمدن ساز و كتاب زندگي است گفت: خدا قرآن را براي اصلاح انسان‌ها قرار داده و فصل و زمان و نسل نمي‌شناسد. قاليباف از توجه ويژه شهرداري به 3موضوع قرآن، نماز و اذان سخن گفت و افزود: يك زماني در مباحث محيط‌زيستي تحقيقي را مطالعه مي‌كردم كه در آن تأكيد شده بود چالش‌هاي محيط‌زيستي ما براي اين است كه به فرهنگ قرآني عمل نكرده‌ايم.

  • لزوم توجه به اهميت دين مردم

شهردار تهران همچنين به ملاقات‌هاي سالانه‌اش با مرحوم آيت‌الله العظمي آقا مجتبي تهراني اشاره كرد كه در جريان اين ملاقات‌ها همواره ايشان به وي سفارش مي‌كردند علاوه بر مسئوليت اداره شهر، مسئوليت دين مردم را نيز بايد برعهده داشته باشند كه در اين ميان توجه به فرهنگ قرآن سرآمد است.

تأكيد شهردار تهران اين بود كه فعاليت قرآني بايد شكلي فراگير داشته باشد و همه اقشار جامعه بايد در آ‌ن سهيم باشند. بنابراين شهرداري تهران فقط مي‌تواند نقش بسترسازي و حمايت‌كننده داشته باشد. بنابراين گزارش، محمدباقر قاليباف شهردار تهران درحاشيه مراسم افتتاحيه نمايشگاه قرآني شميم وحي هم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما در‌ماه محرم علاوه بر نمايشگاه عطر سيب كه با همراهي بيش از 23هزار حسينيه و هيئت‌هاي مختلف برگزار مي‌شود و همچنين نمايشگاه كتاب ياد يار مهربان درنظر داريم نمايشگاه شميم وحي را نيز هرساله در آستانه‌ماه مبارك رمضان برگزار كنيم.

وي با اشاره به اينكه برپايي اين نمايشگاه با پيشنهاد و همكاري تشكل‌ها و مؤسسات قرآني بوده است، گفت: در اين نمايشگاه بيش از 1430تشكل قرآني در شهر تهران همكاري دارند ضمن اينكه سال گذشته همكاري مشتركي با وزارت ارشاد در برگزاري نمايشگاه قرآن داشتيم و امسال نيز نمايشگاه قرآن را به بهترين شكل ممكن برگزار مي‌كنيم.

قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره احتمال موازي كاري نمايشگاه شميم وحي با نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم گفت: نمايشگاه شميم وحي به نوعي تجهيز كردن و كمك به مؤسسات قرآني براي برقراري كلاس‌هايشان در طول‌ماه مبارك رمضان است اما نمايشگاه قرآن به عرضه محصولات فرهنگي اختصاص دارد.

وي افزود: شهرداري تهران همواره به بحث فرهنگ قرآني، توسعه خانه‌هاي قرآن و فعاليت‌هاي قرآني كمك كرده است اما اين كار منسجم انجام نمي‌شد اما وقتي ما آثار نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان و عطر سيب را ديديم، احساس كرديم كه اولويت دارد تا به فرهنگ قرآني توجه داشته باشيم. از اين‌رو از سال‌جاري اين كار آغاز شد و هر سال نيز ادامه خواهد يافت. شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري درباره عملكرد شهرداري در مصلا گفت: شهرداري تهران هنوز مصلا را تحويل نگرفته است.

به گزارش همشهري، در نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ قرآني شميم وحي علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت‌الاسلام سيدمهدي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي به همراه تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز شركت داشتند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني در مراسم افتتاحيه نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ قرآني شميم وحي ضمن تقدير و تشكر از تلاش‌هاي شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر پايتخت به‌منظور ترويج و توسعه فضا و فرهنگ قرآني گفت: برگزاري چنين نمايشگاه‌ها يا جلسات حفظ و قرائت قرآن در عين اينكه بسيار ارزنده است اما مقدمه‌اي است براي اينكه بتوانيم قرآن را خوب فهم و درك كنيم و فرهنگ قرآني را در زندگي فردي و اجتماعي خود گسترش دهيم.

از نظر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بحث اصلي عمل و توجه به قرآن است. وي همچنين از تلاش‌هاي سازمان تبليغات اسلامي در برگزاري جلسات تفسير قرآن تقدير و اظهار اميدواري كرد كه اينگونه اقدامات زمينه‌اي شود براي اينكه بتوانيم قرآن را درعمل به اجرا درآوريم. علي جنتي در ادامه نيز اظهار داشت: وقتي به جامعه نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه خيلي از فرهنگ قرآني دور افتاده‌ايم و دروغ، اتهامات ناروا، خيانت در امانت و فساد اداري و مالي بسيار گسترش يافته كه دليل همه اين معضلات به‌خاطر اين است كه از فرهنگ قرآني دور افتاده‌ايم درحالي‌كه ما ادعاي حكومت ديني داريم و بايد براي اصلاح جامعه به مقوله توسعه فرهنگ قرآني بپردازيم.

  • 22دارالقرآن مركزي در تهران راه‌اندازي مي‌شود

يكي ديگر از سخنرانان ديروز مراسم افتتاحيه نمايشگاه قرآني شميم وحي حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون فرهنگي واجتماعي شهرداري تهران بود. وي اين مراسم را در واقع افتتاحيه جشنواره تابستاني شهرداري تهران اعلام كرد. امرودي همچنين از تكميل 3دارالقرآن در 3منطقه 1، 17و 13شهر تهران خبر داد كه در اين مراكز از مقطع پيش دبستاني تا دانشگاهي درحوزه حفظ، قرائت، تفسير و مفاهيم قرآن كريم آموزش داده مي‌شود. تعداد اين دارالقرآن‌ها قرار است تا آخر سال آينده به 22مركز افزايش يابد. امرودي از انسجام يافتن فعاليت‌هاي قرآني در خانه‌هاي قرآن سراي محلات خبر داد كه به‌دنبال آن دوره‌هاي مختلف آموزش قرائت، مفاهيم و تفسير علاوه برمساجد در اين خانه‌هاي قرآني توسط 900استاد برجسته ارائه خواهد شد.

به گفته امرودي، امسال 10هزار مترمربع فضاي مسقف به نمايشگاه قرآن كه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود، اضافه خواهد شد.علاوه برآن در 30نقطه شهر تهران 30نمايشگاه بزرگ قرآني برپا مي‌شود كه در نتيجه امسال ‌ماه مبارك رمضان تهران قرآني‌تر از هميشه خواهد بود. وي ميزان حمايت شهرداري تهران از 1463مؤسسه قرآني شناسنامه‌دار در شهر تهران را بين 700هزار تا 5ميليون تومان اعلام كرد و گفت: شهرداري تهران شوراي‌عالي قرآن كريم به رياست محمدباقر قاليباف را تشكيل داده است كه درآن از حضور استادان برجسته قرآني، سازمان‌ها و اتحاديه‌هاي قرآني استفاده مي‌كند و به‌صورت مستمر با آنها تشكيل جلسه مي‌دهد با اين هدف كه قرآن در جاي جاي شهر جريان يابد.

  • شميم وحي ميزبان قرآن‌دوستان

نمايشگاه فرهنگ قرآني شميم وحي به مناسبت نزديك شدن به‌ماه مبارك رمضان تا 26خرداد‌ماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تخصصي شهرداري تهران در بوستان گفتگو برپاست. در اين نمايشگاه هرچيزي كه براي برگزاري جلسات قرآني لازم باشد يافت مي‌شود؛ از رحل قرآني و كرسي تلاوت، سيستم‌هاي صوتي و دستگاه‌هاي تهويه گرفته تا كتب مورد نياز و تابلوهاي مزين به آيات قرآني. همچنين مشاوريني براي ارائه راهنمايي‌هاي لازم به برگزاركنندگان جلسات قرآني در نمايشگاه حضور دارند. اين نمايشگاه كه امسال نخستين سال فعاليت خود را تجربه مي‌كند قرار است هر سال پيش از شروع‌ماه مبارك رمضان برپا شود.

کد خبر 297551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha